CARDIOVASCULAR FITNESS, QUALITY OF LIFE AND DEPRESSION/ANXIETY SCORE IN PATIENTS AFTER MYOCARDIAL INFARCTION AND PERCUTANEOUS CORONARY INTERVENTION UNDER PHYSIOTHERAPEUTIC TREATMENT - OBSERVATIONAL STUDY
Abstract
Purpose: The aim of this study was to observe how does cardiovascular fitness, quality of life, and depression/anxiety score change in patients under physiotherapeutic treatment immediately after myocardial infarction (MI) and percutaneous coronary intervention (PCI). Methods: Fifty patients with acute MI (NSTEMI = non-ST-elevation myocardial infarction / STEMI = ST-elevation myocardial infarction) who underwent PCI took part in the study on a voluntary basis. The MI mobilization plan consisted of three stages, each stage lasted two days, starting with the PCI day. Vital parameters (blood pressure, pulse, respiratory rate, and oxygen saturation) were measured. The Borg scale and pedometers for measuring the step count were used. The patients completed the questionnaires (the German-language adaptation of the MacNew Heart Disease Quality of Life Questionnaire (MacNew) and of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D)) independently on the first day of treatment and on the day of discharge. The data were compared to reference values from large representative databases. Results: In the before/after comparison the deterioration in the quality of life was significantly lower than the recommended MID value for MacNew (0.5 points on the Likert scale). There was a minor improvement (standardized response mean: SRM 0.2) in the global HADS-D scores in the before/after comparison. Conclusion: The quality of life results indicate that a lasting positive effect can be achieved in patients through immediate information and early training. The results of the HADS-D confirmed the hypothesis that exercise training and education can improve anxiety and depression scores.
Das Ziel: dieser Studie war es zu beobachten, wie sich die Lebensqualität und der Depressions-/Angst-Score bei Patient*innen unter physiotherapeutischer Behandlung in der akuten Phase eines Myokardinfarkts (MI) nach einer perkutanen Koronarintervention (PCI) verändern. Methode: Fünfzig Patient*innen mit akutem Myokardinfarkt (NSTEMI = Nicht-ST-Hebungsinfarkt / STEMI = ST-Hebungsinfarkt), die sich einer PCI unterzogen, nahmen freiwillig an der Studie teil. Der Herzinfarktmobilisationsplan bestand aus drei Phasen zu je zwei Tagen, beginnend mit dem PCI-Tag. Vitalparameter (Blutdruck, Puls, Atemfrequenz und Sauerstoffsättigung) wurden gemessen. In dieser Studie wurde die Borg-Skala verwendet und die Schrittzahl wurde mit Pedometer gemessen. Die Patient*innen füllten die Fragebögen (Deutsche Version von MacNew Heart Disease Quality of Life Questionnaire (MacNew) und Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D)) am ersten Behandlungstag und am Tag der Entlassung selbstständig aus. Die Daten wurden mit Referenzwerten aus großen repräsentativen Datenbanken verglichen. Ergebnisse: Im Vorher-Nachher-Vergleich war die Verschlechterung der Lebensqualität deutlich unter dem empfohlenen minimal important difference Wert für MacNew. Es gab eine minimale klinische Verbesserung (standardized response mean: SRM 0,2) bei den globalen HADS-D-Scores im Vorher-Nachher-Vergleich. Diskussion: Die Lebensqualität-Ergebnisse deuten darauf hin, dass durch unmittelbare Information und frühzeitige Schulung ein nachhaltig positiver Effekt bei den Patient*innen erzielt werden kann. Die Ergebnisse des HADS-D bestätigten unsere Hypothese, dass körperliches Training und Schulung die Angst- und Depressionswerte verbessern können.
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DOI: http://dx.doi.org/10.46827/ejprs.v4i1.167
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